ΑΡΙΣΤΙΠΠΟΣ Ο ΚΥΡΗΝΑΙΟΣ

ΑΡΙΣΤΙΠΠΟΣ Ο ΚΥΡΗΝΑΙΟΣ

Κυρήνη, περ. 435 - 355 π.Χ.
Η ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΒΟΗΘΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΑΡΕΤΗΣ
Η ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΒΟΗΘΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΑΡΕΤΗΣ - ΑΡΙΣΤΙΠΠΟΣ

Εμφάνιση Κώδικα

Αντιγράψτε και επικολλήστε τον ακόλουθο κώδικα:

O Κυρηναίος. Έλληνας φιλόσοφος, ιδρυτής της Κυρηναϊκής σχολής. Καταγόταν από εύπορη οικογένεια της Κυρήνης. Σε ηλικία ήταν λίγο μεγαλύτερος από τον Πλάτωνα. Έζησε περίπου στα 435 - 355 π.Χ. Αρχικά ήταν μαθητής του Πρωταγόρα, του οποίου η θεωρία για τις αισθήσεις τον επηρέασε πολύ. Αργότερα έγινε μαθητής του Σωκράτη, αλλά η διδασκαλία του δεν κατόρθωσε να αλλάξει τις βιοθεωρητικές του αντιλήψεις. Έτσι, μετά τον θάνατο του Σωκράτη, συνέχισε να ζεί ως σοφιστής στην Αθήνα και σε πολλά μέρη της Ελλάδας και για αρκετό διάστημα έζησε μαζί με τον Πλάτωνα στην αυλή του Διονυσίου, τυράννου των Συρακουσών.

Η διδασκαλία του Σωκράτη τον βοήθησε στο να ενισχυθεί η άποψή του ότι η γνώση έχει αξία για τον άνθρωπο μόνον όταν εκπληρώνει πρακτικούς και, κυρίως, ηθικούς σκοπούς.

Κανένα σύγγραμμα του Αριστίππου δεν έφθασε στις ημέρες μας. Ο Διογένης ο Λαέρτιος αναφέρει μόνο τίτλους συγγραμμάτων του. Τη διδασκαλία του στη σχολή συνέχισε η κόρη του Αρήτη, η οποία μύησε και τον γιό της Αρίστιππο τον νεότερο, στη διδασκαλία του παππού.

Ο Αρίστιππος αρνείται να ασχοληθεί με οτιδήποτε άλλο εκτός από τα προβλήματα που σχετίζονται απευθείας με την ηθική. Για τον λόγο αυτό, συναντούμε σε τούτο τον φιλόσοφο σκέψεις που αφορούν αποκλειστικά την ηθική και, παράλληλα, την ψυχολογία των συναισθημάτων.

Ο Αρίστιππος σκέπτεται όπως ο Ηράκλειτος και υποστηρίζει ότι, καθώς αλλάζουν τα πάντα, έτσι αλλάζει και το ανθρώπινο σώμα. Εξαιτίας αυτής της αλλαγής διαταράσσεται κάποτε η αρμονία που είναι η φυσική κατάσταση του σώματος. Αλλά μπορεί να αποκατασταθεί και πάλι. Η δυσαρμονία δημιουργεί πόνο, η δε αρμονία ηδονή. Επίσης, οι συναισθηματικές καταστάσεις σχετίζονται με τις κινήσεις. Κινήσεις ήρεμες, απαλές προκαλούν ηδονή, ενώ σκληρές και απότομες πόνο. Η τέλεια ακινησία δεν προκαλεί ούτε πόνο ούτε ηδονή. Ο άνθρωπος αξίζει να φθάσει μόνο σε μία από αυτές τις τρεις καταστάσεις, στην ηδονή. Έτσι, κατά τον Αρίστιππο, μοναδικός σκοπός της θέλησης είναι η ηδονή. Με αυτό τον τρόπο, η ηδονή ταυτίζεται με την αρετή. Ό,τι προκαλεί ηδονή είναι καλό, ό,τι προκαλεί πόνο είναι κακό. Οι υπόλοιπες καταστάσεις, έξω από αυτή, πρέπει να μας είναι αδιάφορες.

Στην ερώτηση: «τι είναι αρετή;» ο Αρίστιππος απαντά αδίστακτα: «αρετή είναι η ηδονή». Με αυτή την αντίληψη γίνεται ιδρυτής του ηδονισμού. Ο ηδονισμός αυτός είναι ένα είδος του ευδαιμονισμού που συναντούμε στον Σωκράτη. Στον Σωκράτη, όμως, ευδαιμονία είναι διαρκής ηρεμία και υγεία της ψυχής, αντί για ένα στιγμιαίο ηδονικό συναίσθημα. Δεν τον ενδιαφέρει το είδος και η προέλευση της ηδονής. Σαν είδος, κάθε ηδονή έχει την ίδια αξία με μιαν άλλη, διαφορετικού είδους. Οι ηδονές δεν διαφέρουν ποιοτικά, αλλά διαφέρουν ως προς τον βαθμό της έντασης. Οι υλικές ηδονές (προκαλούνται από τα αισθητήρια) είναι ανώτερες από τις ηθικές, επειδή είναι άμεσες. Επιπλέον, οι ηθικές ηδονές δεν είναι στιγμιαίες, αλλά διαρκείς.

Κατά τον Αρίστιππο, η αρετή δεν είναι τίποτα αλλά παρά μια όσο το δυνατόν πιο έντονη στιγμιαία ηδονή. Για να φθάσει κανείς σε μια τέτοια ηδονή, χρειάζεται φρόνηση. Η έννοια αυτή αποτελεί το σωκρατικό στοιχείο στη φιλοσοφία του Αριστίππου. Μόνο χάρη στη γνώση μπορούμε να γίνουμε ευτυχείς. Έτσι, αποκλειστικά για τον λόγο αυτό, η γνώση είναι μια αξία. Η γνώση απαλλάσσει τον άνθρωπο από προλήψεις, θρησκοληψίες και πάθη. Διδάσκει στον άνθρωπο να επωφελείται, όσο μπορεί καλύτερα, από τα αγαθά της ζωής. Η γνώση χαρίζει σε αυτόν που την κατέχει σιγουριά και αυτοπεποίθηση. Χάρη σε αυτή τη σιγουριά, ο σοφός δεν παρασύρεται από τις προκλήσεις του έξω κόσμου. Επίσης, κυριαρχεί στις συνθήκες του περιβάλλοντός του και τη χρησιμοποιεί σύμφωνα με τις δικές του επιθυμίες. Τέλος, ο σοφός, εξαιτίας της σιγουριάς που νιώθει, έχει την ικανότητα να είναι κύριος του εαυτού του, ακόμη κι όταν δοκιμάζει την ηδονή. Κατά τον Αρίστιππο και τους οπαδούς του, σοφός είναι αυτός που ξέρει να επωφελείται από τα αγαθά της ζωής. Ένας τέτοιος άνθρωπος επωφελείται από την καλή πλευρά των πραγμάτων καθώς και από τα αντικείμενα και τα πρόσωπα του περιβάλλοντός του. Αλλά ποτέ, στη διάρκεια της ηδονής, δεν χάνει τον έλεγχο των πράξεών του. Ξέρει να κυριαρχεί στα πάθη του. Ποτέ δεν προσπαθεί να αποκτήσει τα αδύνατα. Και τις μέρες που δεν είναι πολύ ευτυχισμένος, ξέρει να μη χάνει την ψυχική του ηρεμία και ευδιαθεσία.

Αποφθέγματα


  1. ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΜΙΑ ΗΔΟΝΗ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ
  2. ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΖΗΤΙΑΝΕΥΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΑΡΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΜΟΡΦΩΤΟΣ, ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΖΗΤΙΑΝΟΙ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΧΡΗΜΑΤΑ ΕΝΩ ΟΙ ΑΜΟΡΦΩΤΟΙ ΕΞΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟ
  3. ΔΕΝ ΑΓΩΝΙΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΨΥΧΗ
  4. ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΡΩΝΕ ΚΑΙ ΓΥΜΝΑΖΟΝΤΑΙ ΠΟΛΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΥΓΙΕΙΣ ΑΠΟ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ. ΕΤΣΙ, ΟΧΙ ΟΣΟΙ ΞΕΡΟΥΝ ΠΟΛΛΑ, ΑΛΛΑ ΟΣΟΙ ΞΕΡΟΥΝ ΧΡΗΣΙΜΑ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΙ
  5. Η ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΗΔΟΝΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΘΥΜΗΤΗ, Η ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ ΟΧΙ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΗΔΟΝΕΣ
  6. Η ΗΔΟΝΗ ΕΙΝΑΙ ΚΙΝΗΣΗ ΛΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΝΟΣ ΤΡΑΧΕΙΑ
  7. ΤΟ ΔΥΣΚΟΛΟΤΕΡΟ ΠΡΑΓΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΗΔΟΝΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ
  8. ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΑΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ, ΘΑ ΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ
  9. ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΟΗΤΟΥΣ
  10. Η ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΒΟΗΘΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΑΡΕΤΗΣ
  11. Ο ΣΟΦΟΣ ΟΥΤΕ ΘΑ ΦΘΟΝΗΣΕΙ, ΟΥΤΕ ΘΑ ΕΡΩΤΕΥΤΕΙ, ΟΥΤΕ ΘΑ ΕΧΕΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΕΣ, ΓΙΑΤΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΚΕΝΟΔΟΞΙΑ
  12. Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΕΙ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΗΔΟΝΗΣ, ΑΠΟ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΟΣ
  13. ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΝΤΙΛΗΠΤΑ, ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΠΟΥ ΤΑ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ