ΒΙΩΝ  Ο ΒΟΡΥΣΘΕΝΙΤΗΣ

ΒΙΩΝ Ο ΒΟΡΥΣΘΕΝΙΤΗΣ

Βορυσθένη, 3ος αιώνας π. Χ.
Ο ΦΙΛΑΡΓΥΡΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ, Η ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟΝ
Ο ΦΙΛΑΡΓΥΡΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ, Η ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟΝ - ΒΙΩΝ

Εμφάνιση Κώδικα

Αντιγράψτε και επικολλήστε τον ακόλουθο κώδικα:

Λεπτομέρειες για τη ζωή του μας δίνει ο Διογένης Λαέρτιος. Όπως είπε ο ίδος ο Βίων στον βασιλιά Αντίγονο, καταγόταν από την περιοχή που εκτεινόταν κατά μήκος του ποταμού Βορυσθένη. Ο πατέρας του ήταν απελεύθερος τριχοπώλης (έμπορος παστών ψαριών) και πουλήθηκε ως δούλος μαζί με όλη του την οικογένεια για παράβαση τελωνειακών διατάξεων. Ο αγοραστής ήταν ένας ρήτορας, που συμπάθησε τόσο πολύ τον Βίωνα, ώστε τον έκανε κληρονόμο της περιουσίας του.

Μετά το θάνατο του κυρίου του, ο Βίων εκποίησε την κληρονομιά και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Ακροατής αρχικά του φιλοσόφου Κράτη, της Πλατωνικής Ακαδημίας προσχώρησε στη σχολή των Κυνικών και πήρε τα εμβλήματα του Κυνικού φιλοσόφου, τον τρίβωνα και την πήρα. Λίγο αργότερα εγκατέλειψε τους Κυνικούς και έγινε ακροατής του Θεοδώρου του Αθέου, της Κυρηναϊκής σχολής. Τον εγκατέλειψε όμως κι αυτόν και έγινε ακροατής του Θεοφράστου. Κατά τον Διογένη Λαέρτιο, ο Βίων δίδαξε για ένα διάστημα Φιλοσοφία στη Ρόδο. Συνήθως όμως περνούσε από διάφορες πόλεις κάνοντας διαλέξεις που εντυπωσίαζαν.

Δεν ήταν ποτέ συστηματικός φιλόσοφος: ειρωνευόταν τη Φιλοσοφία, τη Μουσική και τη Γεωμετρία. Αρεσκόταν να διακωμωδεί τα πάντα με τα ευφυολογήματά του, και από την άποψη αυτή θεωρείται πρόδρομος του Λουκιανού. Συνδυάζοντας τις ιδέες που αποκόμισε από τη φοίτησή του στους Κυνικούς και τους Κυρηναϊκούς, παρουσίασε ένα είδος κυνικής-ηδονιστικής φιλοσοφίας. Σύμφωνα με το δόγμα ηθικής συμπεριφοράς που δίδασκε, ο άνθρωπος πρέπει να απολαμβάνει κάθε είδους ηδονή, όταν του το επιτρέπουν οι συνθήκες τις ζωής, αλλά και να αντιμετωπίζει τις ανάγκες της ζωής με καρτερία και λιτότητα. Επειδή χρησιμοποιούσε ανθηρό και πολυποίκιλο ύφος, ο Ερατοσθένης είπε γι' αυτόν ότι ήταν ο πρώτος που έντυσε τη Φιλοσοφία με ανθηρό (λουλουδάτο) φόρεμα. Με τον Βίωνα καλλιεργήθηκε ένα νέο φιλολογικό είδος, η Διατριβή, σύνθεση ρητορικού λόγου και διαλόγου, που δίδασκε μέσα από την τέρψη.

Αποφθέγματα


  1. Ο ΦΙΛΑΡΓΥΡΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ, Η ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟΝ
  2. ΑΝ ΠΑΝΤΡΕΥΤΕΙΣ ΑΣΧΗΜΗ ΘΑ ΕΧΕΙΣ ΠΟΙΝΗ, ΑΝ ΠΑΝΤΡΕΥΤΕΙΣ ΟΜΟΡΦΗ ΘΑ ΕΧΕΙΣ ΚΟΙΝΗ
  3. ΤΑ ΓΗΡΑΤΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΛΙΜΑΝΙ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ ΓΙΑΤΙ ΟΛΟΙ ΕΚΕΙ ΚΑΤΑΦΕΥΓΟΥΝ
  4. Η ΚΑΛΗ ΦΗΜΗ ΕΙΝΑΙ ΜΗΤΕΡΑ ΤΩΝ ΕΤΩΝ
  5. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΞΕΝΟ ΚΑΛΟ
  6. Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΥΡΟ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
  7. ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΜΦΟΡΑ ΤΟ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΥΠΟΜΕΝΕΙΣ ΤΙΣ ΣΥΜΦΟΡΕΣ
  8. ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΚΑΛΟ ΠΑΡΑ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΝΑ ΣΟΥ ΚΑΝΟΥΝ, ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΒΛΑΠΤΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ Η ΨΥΧΗ
  9. Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΔΗ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΟΣ ΓΙΑΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΜΕ ΚΑΙ ΜΕ ΚΛΕΙΣΤΑ ΜΑΤΙΑ
  10. Η ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΚΟΠΗ
  11. ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΓΩΝΙΑ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΠΙΖΗΤΕΙ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΥΗΜΕΡΙΑ
  12. ΟΣΟ ΕΙΜΑΣΤΕ ΝΕΟΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΔΡΕΙΟΙ, Η ΣΥΝΕΣΗ ΟΜΩΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΤΑΙ ΣΤΑ ΓΗΡΑΤΕΙΑ
  13. Η ΣΥΝΕΣΗ ΔΙΑΦΕΡΕΙ ΤΟΣΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΑΡΕΤΕΣ, ΟΣΟ Η ΟΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
  14. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕ ΑΔΙΑΚΟΠΑ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΟΠΟΙΟΙ ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ
  15. ΜΕΤΑΞΥ ΦΙΛΩΝ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΑ