ΗΓΗΣΙΑΣ Ο ΠΕΙΣΙΘΑΝΑΤΟΣ

Κρήτη, 3ος αιώνας π. Χ.
Ο ΣΟΦΟΣ ΔΕΝ ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΚΑΛΩΝ, ΟΣΟ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ, ΕΧΟΝΤΑΣ ΩΣ ΣΚΟΠΟ ΤΟ ΝΑ ΜΗ ΖΕΙ ΕΠΙΠΟΝΑ ΚΑΙ ΣΤΕΝΑΧΩΡΑ
Ο ΣΟΦΟΣ ΔΕΝ ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΚΑΛΩΝ, ΟΣΟ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ, ΕΧΟΝΤΑΣ ΩΣ ΣΚΟΠΟ ΤΟ ΝΑ ΜΗ ΖΕΙ ΕΠΙΠΟΝΑ ΚΑΙ ΣΤΕΝΑΧΩΡΑ - ΗΓΗΣΙΑΣ

Εμφάνιση Κώδικα

Αντιγράψτε και επικολλήστε τον ακόλουθο κώδικα:

Ηδονικός φιλόσοφος της Κυρηναϊκής Σχολής που ίδρυσε ο Αρίστιππος. Υπήρξε, μαζί με τον Αννίκερι, μαθητής του Κυρηναϊκού φιλοσόφου Παραιβάτου, ενώ δίδαξε στην Αλεξάνδρεια επί της βασιλείας του Πτολεμαίου Α' του Λάγου. Ο Πτολεμαίος όμως του απαγόρευσε να διδάσκει διότι, όπως αναφέρει ο Κικέρων, πολλοί ακροατές του οδηγήθηκαν στην αυτοκτονία επηρεασμένοι από την διδασκαλία του. Γι' αυτό φέρεται στην ιστορία της φιλοσοφίας ως Ηγησίας ο Πεισιθάνατος.

Αν και σκοπός της Κυρηναϊκής Σχολής ήταν η αναζήτηση της ηδονής, ο Ηγησίας τη θεωρούσε αδύνατη διότι η επίτευξή της δεν εξαρτάται μόνο από εμάς αλλά και από τον παράγοντα της τύχης. Συνιστούσε στους οπαδούς του να αποβάλουν εκούσια τη ζωή τους και να εξασφαλίζουν την απαλλαγή τους από τα γήινα πράγματα. Η απαλλαγή που επέρχεται με τον θάνατο αποτελεί, για τον φιλόσοφο αυτό, το ύψιστο αγαθό της ηδονής. Το μόνο το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να πετύχει στη ζωή είναι η ψυχική κατάστασή του να μην αισθάνεται πόνο, λύπη, ή απονία, όπως την αποκαλούσε. Η διδασκαλία του βρήκε μεγάλη απήχηση στην Αλεξάνδρεια.

Εξαιτίας των διδασκαλιών του, ωστόσο, ο Πτολεμαίος υποχρεώθηκε να τον εκδιώξει από την πόλη. Ο Ηγησίας συνέγραψε έργο με τίτλο Αποκαρτερών (δηλ. άνθρωπος που δεν μπορεί πια να υποφέρει τη ζωή), στο οποίο αναφέρεται στα δεινά του ανθρώπινου βίου.

Αποφθέγματα


  1. Η ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΗΔΟΝΗ
  2. Η ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΟΥΤΟΠΙΑ
  3. ΤΟ ΣΩΜΑ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΠΟΛΛΑ ΔΕΙΝΑ, Η ΨΥΧΗ ΣΥΜΠΑΣΧΕΙ ΚΑΙ ΤΑΡΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΤΥΧΗ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗ ΠΟΛΛΩΝ ΕΛΠΙΔΩΝ
  4. ΤΟΣΟ Η ΖΩΗ ΟΣΟ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ
  5. ΑΛΛΟΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΑΗΔΙΑΖΟΥΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗ ΣΠΑΝΙΟΤΗΤΑ, ΤΗ ΣΤΕΡΗΣΗ Ή ΤΟΝ ΚΟΡΕΣΜΟ
  6. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ, ΦΙΛΙΑ Ή ΕΥΕΡΓΕΣΙΑ, ΕΠΕΙΔΗ ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΤΑ ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΓΙ' ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ, ΑΛΛΑ ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ. ΑΝ ΛΕΙΨΕΙ Η ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥΣ ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΑ
  7. Η ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ ΤΩΝ ΠΛΟΥΣΙΩΝ ΔΕΝ ΔΙΑΦΕΡΕΙ ΑΠΟ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ
  8. Η ΗΔΟΝΗ ΔΕΝ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΔΟΥΛΟΣ Ή ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ, ΕΥΓΕΝΗΣ Ή ΟΧΙ, ΔΙΑΣΗΜΟΣ Ή ΑΣΗΜΑΝΤΟΣ
  9. ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΟΗΤΟΥΣ Η ΖΩΗ ΕΧΕΙ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΕΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΑΦΟΡΗ
  10. Ο ΣΟΦΟΣ ΟΤΙ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ, ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΘΕΩΡΕΙ ΚΑΝΕΝΑΝ ΑΛΛΟΝ ΙΣΑΞΙΟ ΤΟΥ. ΑΚΟΜΗ ΚΙ ΑΝ ΠΑΡΕΙ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟΝ ΤΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ, ΘΕΩΡΕΙ ΠΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΑΞΙΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΤΟΥ
  11. ΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΓΧΩΡΟΥΝΤΑΙ, ΓΙΑΤΙ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΣΦΑΛΛΕΙ ΜΕ ΤΗ ΘΕΛΗΣΗ ΤΟΥ ΑΛΛΑ ΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ ΠΑΘΟΣ
  12. ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΣΟΥΜΕ, ΑΛΛΑ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΜΕΤΑΔΩΣΟΥΜΕ ΓΝΩΣΕΙΣ
  13. Ο ΣΟΦΟΣ ΔΕΝ ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΚΑΛΩΝ, ΟΣΟ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ, ΕΧΟΝΤΑΣ ΩΣ ΣΚΟΠΟ ΤΟ ΝΑ ΜΗ ΖΕΙ ΕΠΙΠΟΝΑ ΚΑΙ ΣΤΕΝΑΧΩΡΑ