ΑΙΣΧΙΝΗΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ

ΑΙΣΧΙΝΗΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ

Αθήνα, 389 - 314 π.Χ.
Η ΑΡΕΤΗ ΑΓΟΡΑΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΑΙΜΑ.
Η ΑΡΕΤΗ ΑΓΟΡΑΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΑΙΜΑ. - ΑΙΣΧΙΝΗΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ

Εμφάνιση Κώδικα

Αντιγράψτε και επικολλήστε τον ακόλουθο κώδικα:

Περίφημος ρήτορας και πολιτικός, αντίπαλος του Δημοσθένη. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 389 π.Χ. από φτωχούς γονείς γι' αυτό δεν μπόρεσε να φοιτήσει στην σχολή του Ισοκράτη και του Πλάτωνα, όπως συνέβαινε με άλλους εύπορους νέους της εποχής του. Η ασχολία του με το επάγγελμα του ηθοποιού (τριταγωνιστής) έδωσε σ' αυτόν την ευκαιρία να αντλήσει πλούσια μόρφωση από τη μελέτη των Αρχαίων τραγωδιών. Σαν δημόσιος υπογραμματέας είχε την ευκαιρία να αποκτήσει πλούσιες γνώσεις σχετικά με τη νομοθεσία των Αθηνών. Την πολιτική του σταδιοδρομία άρχισε το 348 σαν εχθρός του Φιλίππου μετά την κατάληψη υπ' αυτού της πόλεως Ολύνθου. Εξεφώνησε λόγους παροτρύνων τους Αθηναίους να ξεσηκώσουν Πανελλήνιο πόλεμο εναντίον του Φιλίππου.

Οι Αθηναίοι εξέλεξαν τότε αυτόν μέλος της πρεσβείας, η οποία επισκέφθηκε τις πόλεις της Πελοποννήσου για να τις ξεσηκώσει εκφωνώντας πύρινους λόγους εναντίον του Φιλίππου. Το 346 έγινε η Φιλοκράτειος ειρήνη μεταξύ Αθηναίων και Φιλίππου, στις διαπραγματεύσεις έλαβον μέρος οι Αισχίνης και ο Δημοσθένης. Επειδή στις διαπραγματεύσεις ο Δημοσθένης αντελήφθη φιλική διάθεση του Αισχίνη προς το Φίλιππο, κατήγγειλε τούτον μετά του Τιμάρχου. Παραπέμφθηκε σε δίκη, υπερασπίζοντας τον εαυτόν του εξεφώνησε τον περίφημο περί Παραπρεσβείας λόγο (απολογία του). Η απόφαση του δικαστηρίου ήταν αθωωτική για τον Αισχίνη. Κατόπιν προσεχώρησε στο κόμμα των Ευβούλου και Φωκίωνος που ήθελαν την σύναψη ειρήνης μεταξύ Αθηναίων και Φιλίππου.

Μετά την μάχη της Χαιρώνειας το 338 ο Κτησιφών επρότεινε να τιμηθεί ο Δημοσθένης δια χρυσού στεφάνου για την αρετή του και τον πατριωτισμό του. Ύστερα απ' αυτό ο Αισχίνης υπέβαλε καταγγελία ισχυριζόμενος ότι ο νόμος δεν επέτρεπε να τιμηθεί ο Δημοσθένης δια στεφάνου. Η δίκη έγινε το 330 π.Χ. με καθυστέρηση έξι χρόνων. Στη δίκη ο Αισχίνης εξεφώνησε τον κατά Κτησιφώντος λόγος, ο δε Δημοσθένης τον περί στεφάνου λόγον. Το αποτέλεσμα της δίκης υπήρξε δυσμενές για τον Αισχίνη.

Καταδικάσθηκε σε χρηματική ποινή και για απιστία. Ύστερα απ' αυτό κατέφυγε στη Ρόδο όπου ίδρυσε ρητορική σχολή. Πέθανε το 314. Από τα έργα του διασώθηκαν μόνον τρεις λόγοι. Ο λόγος κατά Τιμάρχου, ο περί Παραπρεσβείας (απολογία του) και ο κατά Κτησιφώντα. Οι λόγοι του θεωρούνται εξαιρετικά δείγματα ρητορικής τέχνης.

Έργα


Αποφθέγματα


  1. ΑΝ ΑΝΤΑΜΟΙΒΕΙΣ ΤΟΥΣ ΛΙΓΟΥΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΥΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ, ΘΑ ΕΧΕΙΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΛΟΥΣ ΝΑ ΣΥΝΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΕΤΗ.
  2. ΣΤΙΣ ΜΟΝΑΡΧΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΕΣ, Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΘΟΡΙΖΕΤΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΩΝ, ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΕΣ ΕΝΤΟΥΤΟΙΣ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΕΠΟΝΤΕΣ ΝΟΜΟΥΣ.
  3. ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΔΙΚΟ ΑΠΟ ΤΗ ΦΗΜΗ.
  4. Η ΑΡΕΤΗ ΑΓΟΡΑΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΑΙΜΑ.
  5. ΣΤΙΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΕΣ, ΜΗΝΥΤΗΣ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ, ΑΛΛΑ ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ.
  6. Ο ΝΟΜΟΘΕΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΗΛΙΚΙΑ, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΟΛΟΙ ΘΑ ΦΤΑΣΟΥΜΕ.
  7. ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΑ ΣΕ ΕΛΕΓΧΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΣΕ ΚΟΛΑΚΕΥΟΥΝ.