ΧΡΥΣΙΠΠΟΣ

ΧΡΥΣΙΠΠΟΣ

Ταρσός, 280 - 206 π.Χ
ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ, ΑΦΟΥ Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ ΑΠΑΛΛΑΓΜΕΝΗ ΑΠΟ ΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ
ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ, ΑΦΟΥ Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ ΑΠΑΛΛΑΓΜΕΝΗ ΑΠΟ ΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ - ΧΡΥΣΙΠΠΟΣ

Εμφάνιση Κώδικα

Αντιγράψτε και επικολλήστε τον ακόλουθο κώδικα:

Κορυφαίος Στωικός φιλόσοφος του 3ου π.Χ. αιώνα από τους Σόλους της Κιλικίας ή την Ταρσό. Θεωρείται ο αναγεννητής της Στοάς και ο εκφραστής της στωικής «ορθοδοξίας».

Αρχικά μαθήτευσε στην Ακαδημία με σχολάρχη τον Αρκεσίλαο. Η άσκηση και η προπαιδεία του στην διαλεκτική του επέτρεψαν αργότερα να καταστεί «ούτω επίδοξος εν τοις διαλεκτικοίς», ώστε να λέγεται ότι, αν στους θεούς υπήρχε διαλεκτική, δεν θα ήταν άλλη παρά η «χρυσίππειος». Ακριβώς χάρη σ' αυτήν μπόρεσε αργότερα να ξαναθεμελιώσει και να συστηματοποιήσει τη στωική διδασκαλία με λογικές αποδείξεις. Στην Στοά υπήρξε μαθητής του Κλεάνθους με τον οποίο συχνά συγκρουόταν και τον οποίο διαδέχθηκε το 232 π.Χ.

Υπήρξε εργατικότατος («πονικότατος»), στις δε παραδόσεις του, που γίνονταν στο ύπαιθρο, στο Λύκειο, συγκέντρωνε πλήθη. Ο Διογένης ο Λαέρτιοςπαραδίδει έναν αριθμό 750 έργων του που θεωρείται υπερβολικός. Ο Διογένης ο Λαέρτιος παραθέτει μακρύ κατάλογο με τίτλους έργων του.

Αποφθέγματα


  1. ΤΟ ΩΡΑΙΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ
  2. Η ΗΔΟΝΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ, ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΑΙΣΧΡΕΣ ΗΔΟΝΕΣ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΕ ΑΙΣΧΡΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ
  3. Ο ΣΟΦΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΟΛΙΤΕΥΤΕΙ, ΑΝ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΚΑΤΙ, ΔΙΟΤΙ ΕΤΣΙ ΘΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΕΙ ΤΗΝ ΚΑΚΙΑ ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΟΩΘΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΡΕΤΗ
  4. ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΙΑΔΕΣ, ΑΦΟΥ Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ ΑΠΑΛΛΑΓΜΕΝΗ ΑΠΟ ΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ
  5. ΟΙ ΑΡΕΤΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ Η ΜΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΤΙΣ ΕΧΕΙ ΟΛΕΣ, ΕΦΟΣΟΝ ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΕΣ
  6. Η ΑΡΕΤΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΑΘΕΙ, ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΜΕΘΗΣ ΚΑΙ ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑΣ
  7. Η ΑΡΕΤΗ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΗ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΤΗΝ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ
  8. ΔΕΝ ΤΙΘΕΤΑΙ ΘΕΜΑ ΔΙΚΑΙΟΥ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΖΩΑ, ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΑΝΟΜΟΙΟΤΗΤΑΣ
  9. Ο ΣΟΦΟΣ ΘΑ ΕΡΩΤΕΥΤΕΙ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΠΟΥ Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΕΦΕΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΡΕΤΗ
  10. Ο ΕΡΩΤΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΦΙΛΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΚΡΙΝΕΤΑΙ
  11. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΘΟΣ ΑΡΕΤΗΣ
  12. ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟΥΣ ΣΟΦΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΕΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ
  13. ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΝ ΚΥΒΕΡΝΑ Ο ΝΟΥΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΝΟΙΑ
  14. Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΗΓΕΜΟΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  15. ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΚΕΝΟ, ΑΛΛΑ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ. ΑΥΤΟ ΕΧΕΙ ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗ ΣΥΜΠΝΟΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ ΟΥΡΑΝΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΓΕΙΩΝ
  16. ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΜΑΡΜΕΝΗ
  17. ΟΥΣΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΗ ΥΛΗ
  18. ΥΛΗ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΑΠΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΚΑΘΕ ΤΙ. ΥΛΗ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑ ΕΝΝΟΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΔΥΟ ΣΗΜΑΣΙΕΣ, ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ
  19. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ ΠΟΥ ΣΥΜΠΑΘΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΛΕΠΟΥΝ ΤΙΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
  20. ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΕΙΝΑΙ ΨΥΧΕΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΙΩΝ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ
  21. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΠΕΡΜΑ ΠΟΥ ΕΚΚΡΙΝΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΥΓΡΟ ΕΙΝΑΙ ΚΡΑΜΑ ΜΕ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΤΟΝ ΓΟΝΕΑ
  22. ΤΟ ΣΠΕΡΜΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ, ΓΙΑΤΙ ΓΕΝΝΑ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
  23. ΗΓΕΜΟΝΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ, ΟΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΟΡΜΕΣ ΚΑΙ ΑΠ' ΟΠΟΥ ΕΚΠΟΡΕΥΕΤΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ
  24. Ο ΣΟΦΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΝΟΕΙ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ
  25. ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΙΤΕΣ ΟΙ ΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΜΗΤΕΡΕΣ, ΚΟΡΕΣ ΚΑΙ ΥΙΟΥΣ