ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ

ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ

Σαμόσατα, 120 μ.Χ. - μετά το 180 μ.Χ.
Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΜΦΥΤΕΣ ΔΥΟ ΚΥΡΙΩΣ ΑΡΕΤΕΣ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ
Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΜΦΥΤΕΣ ΔΥΟ ΚΥΡΙΩΣ ΑΡΕΤΕΣ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ - ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ

Εμφάνιση Κώδικα

Αντιγράψτε και επικολλήστε τον ακόλουθο κώδικα:

Περιώνυμος σοφιστής και συγγραφέας. Γεννήθηκε στα Σαμόσατα, γι' αυτό και Σαμοσατεύς ονομάζεται. Τα Σαμόσατα ανήκαν στη Συριακή ή Ασσυριακή Χώρα της Κιμμαγηνής, γι' αυτό και θεωρούσε τον εαυτό του Ασσύριο και ντυνόταν κατά τον ασσυριακό τρόπο. Επιδόθηκε στα γράμματα και επιθυμούσε να γίνει ρήτορας, που ήταν τότε και το κορύφωμα της παιδείας.

Έμαθε την ελληνική γλώσσα και τη ρητορική και έγινε δικηγόρος στην Αντιόχεια. Αλλά επιθυμώντας φήμη και κέρδος, διδάχθηκε ακόλουθα σοφιστική ρητορική στη Σμύρνη, και σαν σοφιστής άρχισε να επιδεικνύει την τέχνη του σε γιορτές και πανηγύρεις.Περιοδεύεις τη Μικρά Ασία, τη Μακεδονία, και αφού έμεινε αρκετά στην Ελλάδα, πέρασε στην Ιταλία για να καταλήξει στη Ρώμη. Αφού γρήγορα ανεγνώρισε την κενότητα του νέου επαγγέλματος, παραιτήθηκε απ' αυτό, ετράπη προς τη φιλοσοφία γοητευμένος από τους Πλατωνικούς.

Επειδή ήταν φτωχός περιόδευσε σαν σοφιστής τη Γαλατία, διδάσκοντας και απαγγέλλοντας, για να αποκτήσει πλούτο πολύ. Ύστερα απ' όλα αυτά, ξανάρθε στην Αθήνα, όπου φιλοσοφούσε και συνέγραφε τους περίφημους Διαλόγους του. Ο Λουκιανός, όπως αναφέρεται, έγραψε 82 έργα, από τα οποία πολλά θεωρούνται ψευδεπίγραφα. Τα ωραιότερα έργα του είναι τα διαλογικά. Γενικά οι υποθέσεις των συγγραφών του θέλγουν για την ποικιλία τους.

Ο Λουκιανός με οξύτατο βλέμμα διείδε τα πλημμελήματα των συγχρόνων του, τη δεισιδαιμονία, τον παρασιτισμό, την προσποίηση των φιλοσόφων, την απειροκαλία των γραμματικών, πράγματα που στιγμάτισε με γελαστούς χαριεντισμούς και δηκτικά σκώμματα. Δεινός ζωγράφος των ανθρωπίνων αδυναμιών, σκώπτει και χλευάζει, όχι απλώς για να κάνει τον αναγνώστη να γελάσει, αλλά για να διδάξει, επιδεικνύοντας τη φωτεινή διαύγεια και το κάλλος της ελληνικής διάνοιας, σε σύγκριση με την ημιβάρβαρη μωρία των συγχρόνων. Πέθανε στην Αλεξάνδρεια.

Έργα


Αποφθέγματα


  1. Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΟΛΥ ΚΟΠΟ ΚΑΙ ΜΑΚΡΥ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΕΞΟΔΑ
  2. ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΓΡΗΓΟΡΟΣ ΣΤΟ ΦΑΪ ΚΑΙ ΑΡΓΟΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ, ΤΡΩΓΕ ΜΕ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΡΕΧΕ ΜΕ ΤΟ ΣΤΟΜΑ
  3. ΓΙΑ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΝΑ ΒΑΖΕΙΣ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΟΥ
  4. ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑΣ ΣΚΟΠΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΑΥΤΗ ΜΑΣ ΔΙΝΕΙ ΔΥΝΑΜΗ
  5. ΤΕΤΟΙΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ΑΦΟΒΟΣ, ΑΔΕΚΑΣΤΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ, ΘΑΡΡΑΛΕΟΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΕΙ, ΚΑΘΩΣ Ο ΚΩΜΙΚΟΣ, ΤΑ ΣΥΚΑ ΣΥΚΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΚΑΦΗ ΣΚΑΦΗ
  6. ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΚΑΛΟ Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΗ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΚΑΚΟ, ΜΙΑ ΜΟΝΗ ΝΥΧΤΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΕΙΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
  7. ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΚΑΚΟ, ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΙΣΩΣ ΝΑ ΞΕΦΥΓΕΤΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΘΑ ΚΡΥΨΕΤΕ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ, ΟΥΤΕ ΑΥΤΗ ΑΚΟΜΗ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΣΑΣ
  8. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΝΑ ΑΝΕΧΘΕΙ ΤΟ ΨΕΜΑ, ΚΑΘΩΣ Η ΤΡΑΧΕΙΑ ΑΡΤΗΡΙΑ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ, ΔΕΝ ΑΝΕΧΕΤΑΙ Ο,ΤΙ ΕΙΣΧΩΡΗΣΕΙ ΜΕΣΑ ΤΗΣ, ΟΤΑΝ ΚΑΤΑΠΙΝΟΥΜΕ
  9. Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΜΦΥΤΕΣ ΔΥΟ ΚΥΡΙΩΣ ΑΡΕΤΕΣ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ
  10. ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΩΦΕΛΟΥΝ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΑΓΑΘΑ, ΑΝ ΛΕΙΠΕΙ Η ΥΓΕΙΑ
  11. ΜΟΝΑΧΑ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΣ
  12. ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ΠΟΛΛΟΙ, ΠΑΡΑ ΕΝΑΣ
  13. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΥΦΡΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΑΝ ΚΕΡΔΙΖΕΙ, ΟΠΩΣ ΠΟΝΕΙ ΟΤΑΝ ΖΗΜΙΩΝΕΤΑΙ
  14. ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΝΑΡΧΙΑΣ, Η ΙΣΧΥΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΤΡΟ ΔΙΚΑΙΟΥ
  15. ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΣΥΖΥΓΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΕΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, ΟΧΙ ΠΡΟΙΚΑ
  16. Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΒΑΣΗ ΚΑΙ Η ΑΡΧΗ ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
  17. ΜΟΝΟ ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΥΓΕΙΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΚΤΙΜΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ
  18. ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΚΟΛΥΜΠΑΣ, ΟΤΑΝ Ο ΑΛΛΟΣ ΣΟΥ ΚΡΑΤΑ ΨΗΛΑ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ
  19. ΟΥΚ ΑΝ ΛΑΒΟΙΣ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΜΗ ΕΧΟΝΤΟΣ