ΕΜΠΕΔΟΚΛΗΣΑκράγας, περ. 490 π.Χ. |
Αντιγράψτε και επικολλήστε τον ακόλουθο κώδικα:
Μεγάλος φιλόσοφος από τον Ακράγαντα της Σικελίας. Επρέσβευε, όπως ο Αναξαγόρας και ο Ηράκλειτος, την δι' εξελίξεως προέλεσιν των όντων και έτσι έγινε πρόδρομος της Δαρβινείου θεωρίας. Μελέτησε το φαινόμενο σύμπαν και φύσις και οι απόψεις του εγγίζουν εκείνες της νεώτερης φυσικής και αστρονομικής επιστήμης. Για το βίο του λέγονται πολλά μυθεύματα. Φέρεται μάγος, γόης, τιθασσεύων ανέμους, θεραπεύων ασθενείς και ανασταίνων νεκρούς. Ακόμα ότι ανελήφθη για να επιστρέψει στο Θεό, και ότι αυτή την ανάληψη την πραγματοποίησε μπροστά σε πλήθος.
Άλλος θρύλος τον φέρει να έχει κατακρημνισθεί μέσα στην άβυσσο του κρατήρα της Αίτνας, στην προσπάθειά του να πλησιάσει τα μυστήρια του ηφαιστείου. Υιός του ηγεμόνα Μέτωνα, ύστερα από το θάνατο του πατέρα του, θέσπισε δημοκρατικό πολίτευμα. Οι σύγχρονοί του τον εδόξαζαν και τον τιμούσαν και η σημαντική πόλις του Ακράγαντα, που πίστευε στη θεία καταγωγή του Εμπεδοκλή, του έστησε μεγαλοπρεπή ναό. Έγραψε πραγματείες για την πολιτική, την ιατρική, την ιστορία. Κύριο έργο του όμως είναι το «Περί Φύσεως», από 5.000 στίχους, όπου ποιητικά αναπτύσσει τις θεωρίες του περί της δημιουργίας του σύμπαντος και της καταγωγής των όντων. Διεσώθηκαν από το έργο αυτό 450 στίχοι.
Αποφθέγματα
- Η ΦΥΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΟ ΟΥΔΕΝΟΣ, ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΙΞΗ ΚΑΙ ΑΡΜΟΝΙΑ ΠΟΛΛΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
- ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΣΣΕΡΑ: ΦΩΤΙΑ, ΝΕΡΟ, ΓΗ, ΑΕΡΑΣ. ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΦΙΛΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΩΡΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΝΕΙΚΟΣ
- Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΠΙΣΤΕΥΕΙ Ο,ΤΙ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ
- ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΜΕΤΑΒΑΛΕΙΣ ΤΗ ΦΥΣΗ
- ΟΠΟΙΟΣ ΑΝΑΖΗΤΑ ΣΟΦΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΑ ΑΥΤΟΣ Ο ΙΔΙΟΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΟΦΟΣ
- ΟΙ ΑΚΡΑΓΑΝΤΙΝΟΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΥΝ ΣΑΝ ΝΑ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΝ ΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΧΤΙΖΟΥΝ ΣΠΙΤΙΑ ΣΑΝ ΝΑ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΑΙΩΝΙΑ
- ΕΥΤΥΧΗΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΠΛΟΥΤΟ ΘΕΙΩΝ ΣΚΕΨΕΩΝ, ΔΥΣΤΥΧΗΣ ΔΕ Ο ΕΧΩΝ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΙΔΕΑ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ